Terminsplanering åk 6


Hej åk 6!

Här hittar ni planeringen för terminen och kunskapskraven för ämnet. Planeringen kan komma att ändras under terminens gång och jag kommer att lägga ut mer info kring varje lektion - men här har ni i alla fall en översikt över hur det kommer att se ut!



Pedagogisk planering åk 6
Hem- och konsumentkunskap

Syfte: Undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet. I en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett kunnande som rör mat och måltider. Undervisningen ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar sin initiativförmåga och kreativitet vid matlagning, skapande av måltider och andra uppgifter i hemmet. Genom undervisningen ska eleverna få möjlighet att utveckla medvetenhet om vilka konsekvenser valen i hushållet får för hälsa, välbefinnande och gemensamma resurser. Genom undervisningen i ämnet hem-och konsumentkunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• planera och tillaga mat och måltider för olika situationer och sammanhang,
• hantera och lösa praktiska situationer i hemmet, och
• värdera val och handlingar i hemmet och som konsument samt utifrån perspektivet hållbar utveckling.
Centralt innehåll årskurs 6 (undervisning):
Mat, måltider och hälsa
• Recept och instruktioner och hur de kan läsas och följas samt vanliga ord och begrepp för bakning och matlagning.
• Bakning och matlagning och olika metoder för detta
• Planering och organisering av arbetet vid tillagning av måltider och andra uppgifter i hemmet.
• Redskap och teknisk utrustning som kan användas vid bakning och matlagning och hur dessa används på ett säkert sätt.
• Hygien och rengöring vid hantering, tillagning och förvaring av livsmedel.
• Olika verktyg som stöd för planering av varierade och balanserade måltider samt hur måltider kan fördelas över en dag.
• Måltidens betydelse för gemenskap.
Konsumtion och ekonomi
• Ungas ekonomi, sparande och konsumtion.
• Skillnaden mellan reklam och objektiv konsumentinformation.
• Jämförelser av några vanliga varor, till exempel utifrån jämförpris.
Miljö och livsstil
• Några olika miljömärkningar av produkter och deras betydelse.
• Val och användning av varor och tjänster som används i hemmet och hur de påverkar miljö och hälsa.
• Återvinning i hemmet och i närområdet och hur den fungerar.
• Olika mattraditioner, till exempel vid firande av högtider.

Kunskapskrav;
1-2 Praktiskt
3-4 Utvärdering efter praktiskt arbete
5-6 Teoretiskt arbete om konsumentekonomi och reklam
E
C
A
1. Eleven kan tillaga enkla måltider och genomföra andra uppgifter som hör samman med måltiden, och gör det med viss anpassning till aktivitetens krav.
Eleven kan tillaga enkla måltider och genomföra andra uppgifter som hör samman med måltiden, och gör det med relativt god anpassning till aktivitetens krav.
Eleven kan tillaga enkla måltider och genomföra andra uppgifter som hör samman med måltiden, och gör det med god anpassning till aktivitetens krav.
2. I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och redskap på ett i huvudsak fungerande och säkert sätt.
I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och redskap på ett relativt väl fungerande och säkert sätt.
I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och redskap på ett väl fungerande och säkert sätt.
3. Eleven kan också ge enkla omdömen om arbetsprocessen och resultatet.
Eleven kan också ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen och resultatet.
Eleven kan också ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen och resultatet.
4. Därutöver kan eleven föra enkla resonemang om varierade och balanserade måltider.
Därutöver kan eleven föra utvecklade resonemang om varierade och balanserade måltider.
Därutöver kan eleven föra välutvecklade resonemang om varierade och balanserade måltider.
5. Eleven kan föra enkla resonemang om relationen mellan konsumtion och privatekonomi samt om några vanligt förekommande varor och jämför då varorna utifrån deras pris och påverkan på miljö och hälsa.
Eleven kan föra utvecklade resonemang om relationen mellan konsumtion och privatekonomi samt om några vanligt förekommande varor och jämför då varorna utifrån deras pris och påverkan på miljö och hälsa.
Eleven kan föra välutvecklade resonemang om relationen mellan konsumtion och privatekonomi samt om några vanligt förekommande varor och jämför då varorna utifrån deras pris och påverkan på miljö och hälsa.
6. Dessutom för eleven enklare sonemang om skillnader mellan reklam och konsumentinformation.
Dessutom för eleven utvecklade resonemang om skillnader mellan reklam och konsumentinformation.
Dessutom för eleven välutvecklade resonemang om skillnader mellan reklam och konsumentinformation.



Åk 6 (80 min/vecka en termin)
6A tisdagar kl.8.00-9.20
6B tisdagar kl.9.40-11.00


Vecka
Lektionsinnehåll
Kunskapskrav
3
Vad är HKK? (Länk)
Genomgång av bloggen och planeringen
Enkät - elevinflytande + allergier

4
Måltider
Genomgång av instuderingsfrågorna och arbetsgången.
Varför är frukosten så viktig?
Frukost-tips (5,5 min)

4, 5
5
Måltider

Att äta rätt (15 min)
Näringsämnen (4,5 min)

4, 5
6
Konsumtion: i mataffären
Säljknep (4,5 min)
Ekologiskt (2 min)

5, 6
7
Konsumtion: Reklam och media
"Är det sant?" (14 min)

Genomgång av frågorna inför provet

5, 6
8
Tid för att bli klar med frågorna, genomgång av frågorna inför provet
5, 6
9
Sportlov!

10
Prov på måltider och konsumtion!
4, 5, 6
11
Praktiskt: Fruktsallad med vispad turkisk youghurt
1, 2
12

1, 2
13
Praktiskt: Pannkakor
1, 2
14
Praktiskt: Quesadillas
1, 2
15
Praktiskt: Snabbpizza
  • skriftlig utvärdering i läxa 
1, 2, 3
16
Påsklov!

17
Praktiskt: Scones
1, 2
18
Praktiskt: Potatis- och purjolökssoppa
1, 2
19
Praktiskt: Kladdkakemuffins

20
Praktiskt: Hamburgare
1, 2
21
Praktiskt: Spaghetti och köttfärssås
1, 2
22
Praktiskt: Kycklingpasta
1, 2
23
Praktiskt: Småkakor
1, 2
24
Terminsavslutning (i klassrummet)

11 kommentarer:

  1. NAMNAMNAMNAMNAMANNMNAMNAMANMANAMNAMANMAN

    GOTT MED SMOOTHIE!!!!!!!!!!! <3

    SvaraRadera
  2. lollolllololololollolololololololololololololololololololololololololololololololololololololololololololololololololooololololololololololololoololol

    SvaraRadera
  3. Har lagat fattiga riddare nu! Jättegott! Smakade litegrann som pannkakor. :)

    SvaraRadera
  4. Kul! Då vet du precis hur det ska gå till sen när vi gör det i skolan :)

    SvaraRadera
  5. Du hittar receptet längre ner på förstasidan, eller via er klassblogg där jag har länkat! :)

    SvaraRadera
  6. när jag komemr hem från skolan idag. så har jag bestämmt mig för att göra en fattig riidare! Yuami!

    SvaraRadera