Skriftlig utvärdering av en lektion

Omdöme om arbetsprocessen
(Kunskapskrav nr 4)





- Vad har ni tillagat för maträtt? Om ni fick välja själva, varför valde ni den rätten ni valde? Vad tycker du om rättens svårighetsgrad? Vad har du för erfarenhet av rätten sedan tidigare? 

- Hur gick det att tillaga rätten? (metoder, tid, recept/improvisation, ev. svårigheter och lösningar på problem)
- Hur blev resultatet? (smak, konsistens, utseende, planering)

- Hur fördelade ni arbetet? Bra/dåligt tycker du? Varför?

- Ge förslag på hur du själv skulle kunnat förbättra din insats OCH vad ni som grupp skulle kunna tänka på till nästa gång så att arbetet + resultatet blir bättre!




Hälsa, Ekonomi & Miljö

(Kunskapskrav nr 3 och nr 5)



Hälsa:
- Vad var nyttigt och onyttigt med er måltid?
- På vilket sätt får du i dig alla de viktiga näringsämnena genom er måltid?
- Hur skulle er måltid kunna bli ännu nyttigare? 
- På vilket sätt skulle du kunna anpassa er måltid till någon som tränar väldigt mycket? Till
någon som inte tränar alls? Till någon som är glutenintolerant? Till någon som är vegetarian? 

Ekonomi: - Är er måltid dyr eller billig att tillaga? - Vad är mest ekonomiskt, att laga hemma eller äta den på restaurang, varför?
- Hur kan du tänka ekonomiskt om du ska handla och tillaga denna måltid hemma?

Miljö:
- På vilka sätt tog ni hänsyn till miljön under dagens lektion (t.ex. disken, sopor, energiåtgång)? - Om du ska handla ingredienserna till er måltid, hur kan du tänka i butiken för att ta hänsyn
till miljön när du väljer varor?


Motivera och förklara!









Varför?

Varför?




Varför?

2 kommentarer:

  1. skulle ni kunna ge exempel på en motivering.

    SvaraRadera
  2. Ja, det vill vi gärna ha - ett bra exempel på en motivering. Tack på förhand!

    SvaraRadera