Terminsplanering åk 9

Hej åk 9!

Här hittar ni planeringen för terminen och kunskapskraven för ämnet. Planeringen kan komma att ändras under terminens gång!


Pedagogisk planering åk 7-9
Hem- och konsumentkunskap

Syfte: Undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet. I en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett kunnande som rör mat och måltider. Undervisningen ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar sin initiativförmåga och kreativitet vid matlagning, skapande av måltider och andra uppgifter i hemmet. Genom undervisningen ska eleverna få möjlighet att utveckla medvetenhet om vilka konsekvenser valen i hushållet får för hälsa, välbefinnande och gemensamma resurser. Genom undervisningen i ämnet hem-och konsumentkunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• planera och tillaga mat och måltider för olika situationer och sammanhang,
• hantera och lösa praktiska situationer i hemmet, och
• värdera val och handlingar i hemmet och som konsument samt utifrån perspektivet hållbar utveckling.
Centralt innehåll årskurs 7-9 (undervisning):
Mat, måltider och hälsa
• Jämförelser av recept och beräkning av mängder vid matlagning. Skapande av egna recept.
• Bakning och matlagning och olika metoder för detta. Hur valet av metod påverkar arbetsprocessen och resultatet. • Planering och organisering av arbetet vid matlagning och andra uppgifter i hemmet. • Redskap och teknisk utrustning som kan användas vid bakning och matlagning och hur dessa används på ett funktionellt och säkert sätt. • Hygien och rengöring vid hantering, tillagning och förvaring av livsmedel. • Individuella behov av energi och näring, till exempel vid idrottande, samt hur måltider kan komponeras efter olika behov. • Hur man kan arrangera måltider och måltidens betydelse för gemenskap och välbefinnande.

Konsumtion och ekonomi
• Ungas privatekonomi, till exempel att handla över Internet, att låna pengar, att handla på kredit eller avbetalning och att teckna abonnemang. • Hushållets ekonomi och att beräkna kostnaden för boende, konsumtion, resor och krediter. • Konsumenters rättigheter och skyldigheter. • Reklamens och mediernas påverkan på individers och gruppers konsumtionsvanor. • Ställningstaganden vid val av varor och tjänster, till exempel vid inköp av kläder, livsmedel och resor utifrån perspektiven ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. • Jämförelser av produkter utifrån några olika aspekter, till exempel pris och kvalitet.
Miljö och livsstil
• Hur livsmedel och andra varor produceras och transporteras och hur de påverkar miljö och hälsa. • Hur man kan hushålla med och ta vara på livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet. • Tvätt och rengöring samt olika rutiner och metoder för detta. • Arbetsfördelning i hemmet ur ett jämställdhetsperspektiv. • Aktuella samhällsfrågor som rör privatekonomi, mat och hälsa. • Olika mattraditioner, deras ursprung och betydelse.

Kunskapskrav
1-2 Praktiskt
3-5 Utvärdering efter praktiskt arbete
5-8 Teoretiskt arbete om konsumentekonomi och konsumentval
E
C
A
1. Eleven kan planera och tillaga måltider och genomföra andra uppgifter som förekommer i ett hem, och gör det med viss anpassning till aktivitetens krav.
Eleven kan planera och tillaga måltider och genomföra andra uppgifter som förekommer i ett hem, och gör det med relativt god anpassning till aktivitetens krav.
Eleven kan planera och tillaga måltider och genomföra andra uppgifter som förekommer i ett hem, och gör det med god anpassning till aktivitetens krav.
2. I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och utrustning på ett säkert och relativt väl fungerande sätt.
I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och utrustning på ett säkert och väl fungerande sätt.
3. Eleven väljer tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val med hänsyn till aspekterna hälsa, ekonomi och miljö.
Eleven väljer tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val med hänsyn till aspekterna hälsa, ekonomi och miljö.
Eleven väljer tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val med hänsyn till aspekterna hälsa, ekonomi och miljö.
4. Eleven kan också ge enkla omdömen om arbetsprocessen och resultatet.
Eleven kan också ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen och resultatet.
Eleven kan också ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen och resultatet.
5. Därutöver kan eleven föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur varierade och balanserade måltider kan sättas samman och anpassas till individuella behov.
Därutöver kan eleven föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om hur varierade och balanserade måltider kan sättas samman och anpassas till individuella behov.
Därutöver kan eleven föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur varierade och balanserade måltider kan sättas samman och anpassas till individuella behov.
6. Eleven gör jämförelser mellan olika konsumtionsalternativ och för då enkla resonemang med viss koppling till konsekvenser för privatekonomi.
Eleven gör jämförelser mellan olika konsumtionsalternativ och för då utvecklade resonemang med relativt god koppling till konsekvenser för privatekonomi.
Eleven gör jämförelser mellan olika konsumtionsalternativ och för då välutvecklade resonemang med god koppling till konsekvenser för privatekonomi.
7. Eleven kan beskriva och föra enkla resonemang om grundläggande rättigheter och skyldigheter för konsumenter och ge exempel på hur de används i olika konsumtionssituationer.
Eleven kan beskriva och föra utvecklade resonemang om grundläggande rättigheter och skyldigheter för konsumenter och ge exempel på hur de används i olika konsumtionssituationer.
Eleven kan beskriva och föra välutvecklade resonemang om grundläggande rättigheter och skyldigheter för konsumenter och ge exempel på hur de används i olika konsumtionssituationer.
8. Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang kring konsekvenser av olika konsumtionsval och handlingar i hemmet utifrån frågor som rör en hållbar social, ekonomisk och ekologisk utveckling.
Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring konsekvenser av olika konsumtionsval och handlingar i hemmet utifrån frågor som rör en hållbar social, ekonomisk och ekologisk utveckling.
Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring konsekvenser av olika konsumtionsval och handlingar i hemmet utifrån frågor som rör en hållbar social, ekonomisk och ekologisk utveckling.



Åk 9 (100 min/vecka en termin)
9A:2 tisdagar 12.00-13.40
9B:1 fredagar 8.10-9.50
9B:2 fredagar 10.00-11.40
9A:1 fredagar 12.20-14.00


Vecka
Lektionsinnehåll
Kunskapskrav
35
Genomgång av bloggen och planeringen
Enkät - elevinflytande + allergier
Film "Lyxfällan" (Vanita) eller "Lyxfällan" (Elias)

36
Konsumentekonomi
Film: Det ekonomiska kretsloppet (3 min) 
Film: Privatekonomi (4 min)
Film: Olivias dilemma (6 min)

Arbeta med instuderingsfrågor (fram t.o.m. fråga 12)
6, 7, 8
37
Konsumentekonomi
Film: Ny mobil (5 min)
Film: Avtal (7 min)
Film: Konsumenträttigheter (2,5 min)

6, 7, 8
38
Konsumentekonomi
Film: En dyr läxa (6 min)
Film: Skadestånd (5 min)

Film: Skuld (5 min)
Film: Vräkning (4,5 min)

6, 7, 8
39
Genomgång av hemprovet samt tid för att börja arbeta med det resten av lektionen.
6, 7, 8
40
Tid för arbete med hemprovet på lektionen

Hemprovet ska lämnas in fredag 4/10!
(Ingen lektion för 9A:2 på tisdag pga IUP-samtal!)
6, 7, 8
41
Praktiskt 9A:2 Pasta carbonara
(Studiedag fredag!)
1, 2
42
Praktiskt: Pad Thai
(Temadag från kl.13 på tisdag! 9A:2 har lektion i hemklassrummet)
1, 2
43
Profilvalsvecka

44
Höstlov

45
Praktiskt: Lasagne med hemmagjord pasta (eller annan pastarätt)
+ skriftlig utvärdering i läxa 
1, 2
3, 4, 5
46
Praktiskt: Bagels
1, 2
47
Praktiskt: Chocolate chip cookies
1, 2
48
Praktiskt: "Skåprrens" (matlagning)
+ skriftlig utvärdering i läxa (för de som varit sjuka och/eller vill förbättra sitt betyg)
1, 2
3, 4, 5
49
Praktiskt: Lussebullar + utvärdering av terminen
(9B: önskemål??)
1, 2
50
Praktiskt 9A:2+9A:1 Önskemål?

(Lucia fredag, 9B:1 har helklasslektion i klassrummet och 9B:2 har ingen lektion eftersom
lucia-tåget börjar kl.10.00)
1, 2
51
Praktiskt 9A:2: "Skåprens"!
Jullov fredag!
1, 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar