Terminsplanering åk 8

Hej åk 8!
Här hittar ni planeringen för terminen och kunskapskraven för ämnet. Planeringen kan komma att ändras under terminens gång!



Pedagogisk planering åk 7-9
Hem- och konsumentkunskap

Syfte: Undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet. I en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett kunnande som rör mat och måltider. Undervisningen ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar sin initiativförmåga och kreativitet vid matlagning, skapande av måltider och andra uppgifter i hemmet. Genom undervisningen ska eleverna få möjlighet att utveckla medvetenhet om vilka konsekvenser valen i hushållet får för hälsa, välbefinnande och gemensamma resurser. Genom undervisningen i ämnet hem-och konsumentkunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• planera och tillaga mat och måltider för olika situationer och sammanhang,
• hantera och lösa praktiska situationer i hemmet, och
• värdera val och handlingar i hemmet och som konsument samt utifrån perspektivet hållbar utveckling.
Centralt innehåll årskurs 7-9 (undervisning):
Mat, måltider och hälsa
• Jämförelser av recept och beräkning av mängder vid matlagning. Skapande av egna recept.
• Bakning och matlagning och olika metoder för detta. Hur valet av metod påverkar arbetsprocessen och resultatet. • Planering och organisering av arbetet vid matlagning och andra uppgifter i hemmet. • Redskap och teknisk utrustning som kan användas vid bakning och matlagning och hur dessa används på ett funktionellt och säkert sätt. • Hygien och rengöring vid hantering, tillagning och förvaring av livsmedel. • Individuella behov av energi och näring, till exempel vid idrottande, samt hur måltider kan komponeras efter olika behov. • Hur man kan arrangera måltider och måltidens betydelse för gemenskap och välbefinnande.

Konsumtion och ekonomi
• Ungas privatekonomi, till exempel att handla över Internet, att låna pengar, att handla på kredit eller avbetalning och att teckna abonnemang. • Hushållets ekonomi och att beräkna kostnaden för boende, konsumtion, resor och krediter. • Konsumenters rättigheter och skyldigheter. • Reklamens och mediernas påverkan på individers och gruppers konsumtionsvanor. • Ställningstaganden vid val av varor och tjänster, till exempel vid inköp av kläder, livsmedel och resor utifrån perspektiven ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. • Jämförelser av produkter utifrån några olika aspekter, till exempel pris och kvalitet.
Miljö och livsstil
• Hur livsmedel och andra varor produceras och transporteras och hur de påverkar miljö och hälsa. • Hur man kan hushålla med och ta vara på livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet. • Tvätt och rengöring samt olika rutiner och metoder för detta. • Arbetsfördelning i hemmet ur ett jämställdhetsperspektiv. • Aktuella samhällsfrågor som rör privatekonomi, mat och hälsa. • Olika mattraditioner, deras ursprung och betydelse.



Kunskapskrav
1-2 Praktiskt
3-8 Teoretiskt arbete

E
C
A
1. Eleven kan planera och tillaga måltider och genomföra andra uppgifter som förekommer i ett hem, och gör det med viss anpassning till aktivitetens krav.
Eleven kan planera och tillaga måltider och genomföra andra uppgifter som förekommer i ett hem, och gör det med relativt god anpassning till aktivitetens krav.
Eleven kan planera och tillaga måltider och genomföra andra uppgifter som förekommer i ett hem, och gör det med god anpassning till aktivitetens krav.
2. I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och utrustning på ett säkert och relativt väl fungerande sätt.
I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och utrustning på ett säkert och väl fungerande sätt.
3. Eleven väljer tillvägagångssätt och ger enkla motiveringar till sina val med hänsyn till aspekterna hälsa, ekonomi och miljö.
Eleven väljer tillvägagångssätt och ger utvecklade motiveringar till sina val med hänsyn till aspekterna hälsa, ekonomi och miljö.
Eleven väljer tillvägagångssätt och ger välutvecklade motiveringar till sina val med hänsyn till aspekterna hälsa, ekonomi och miljö.
4. Eleven kan också ge enkla omdömen om arbetsprocessen och resultatet.
Eleven kan också ge utvecklade omdömen om arbetsprocessen och resultatet.
Eleven kan också ge välutvecklade omdömen om arbetsprocessen och resultatet.
5. Därutöver kan eleven föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur varierade och balanserade måltider kan sättas samman och anpassas till individuella behov.
Därutöver kan eleven föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om hur varierade och balanserade måltider kan sättas samman och anpassas till individuella behov.
Därutöver kan eleven föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur varierade och balanserade måltider kan sättas samman och anpassas till individuella behov.
6. Eleven gör jämförelser mellan olika konsumtionsalternativ och för då enkla resonemang med viss koppling till konsekvenser för privatekonomi.
Eleven gör jämförelser mellan olika konsumtionsalternativ och för då utvecklade resonemang med relativt god koppling till konsekvenser för privatekonomi.
Eleven gör jämförelser mellan olika konsumtionsalternativ och för då välutvecklade resonemang med god koppling till konsekvenser för privatekonomi.
7. Eleven kan beskriva och föra enkla resonemang om grundläggande rättigheter och skyldigheter för konsumenter och ge exempel på hur de används i olika konsumtionssituationer.
Eleven kan beskriva och föra utvecklade resonemang om grundläggande rättigheter och skyldigheter för konsumenter och ge exempel på hur de används i olika konsumtionssituationer.
Eleven kan beskriva och föra välutvecklade resonemang om grundläggande rättigheter och skyldigheter för konsumenter och ge exempel på hur de används i olika konsumtionssituationer.
8. Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang kring konsekvenser av olika konsumtionsval och handlingar i hemmet utifrån frågor som rör en hållbar social, ekonomisk och ekologisk utveckling.
Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring konsekvenser av olika konsumtionsval och handlingar i hemmet utifrån frågor som rör en hållbar social, ekonomisk och ekologisk utveckling.
Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring konsekvenser av olika konsumtionsval och handlingar i hemmet utifrån frågor som rör en hållbar social, ekonomisk och ekologisk utveckling.
*Kunskapskrav nr 6 och 7 arbetar vi inte med i åk 8


Åk 8
100 min/vecka en termin


Vecka
Lektionsinnehåll
Kunskapskrav
3
(v.2 : 8B + 8A:1 → Film "Sveriges Mästerkock")
Genomgång av bloggen och planeringen
Enkät - elevinflytande + allergier
Miljö och hälsa
3, 5, 8
4
Miljö och Hälsa
Filmer;
Kolhydrater  (13 min)

Arbeta med instuderingsfrågorna
(fram till och med uppgift 7)

(8A:2 arbetar även med uppgifterna för nästa veckas lektion!)
3, 5, 8
5
Miljö och Hälsa
Filmer;
Fetter (12 min)
Proteiner (11 min)

Arbeta med instuderingsfrågorna
(fram till och med uppgift 9)

(Ej 8A:2 pga IUP-samtal)
3, 5, 8
6
Miljö och Hälsa
Filmer;
Arbeta med instuderingsfrågorna
(fram till och med uppgift 14)
3, 5, 8
7
Miljö och Hälsa
Arbeta klart med instuderingsfrågorna och gör uppgift 15 som en
övning inför provet.
Se till att alla frågor är besvarade, lägg till mer fakta/information där
det behövs. Börja plugga/förhöra varandra!
3, 5, 8
8
Prov Miljö & Hälsa (på dator i Google Classroom)
3, 5, 8
9
SPORTLOV!
j
10
Praktiskt: Chocolate chip cookies
1, 2
11
Praktiskt: Pasta carbonara (8A:2)
1, 2
12
Praktiskt: Pasta carbonara (8A:1 + 8B)
1, 2
13
Praktiskt: Soppa + bröd
1, 2
14
Praktiskt: Pizza
1, 2
15
Praktiskt 8A:2: Rulltårta
(Lovdag fredag för 8B + 8A:1)

16
PÅSKLOV!

17
Praktiskt: Skåprens!
1, 2
18
Praktiskt 8A:2: Äppelpaj med vaniljsås
(Lovdag fredag för 8B + 8A:1)
1, 2
19
Planera Mästerkocken!
Praktiskt: Scones?
1, 2
20
Praktiskt: Mästerkocken (+ skriftlig utvärdering i läxa)
1, 2
4
21
Praktiskt 8A:2: Skåprens (köttfärs)
(Lovdag fredag för 8B + 8A:1)
1, 2
22
Praktiskt: Skåprens (kyckling)
1, 2
23
Praktiskt: Skåprens! (Bakning/matlagning)
1, 2
24
Terminsavslutning, 8A:2 lektion på skolan


1 kommentar: